lunes, 15 de diciembre de 2014

SESSIÓ 5 i 6: Dinàmica de grups STO.6

Les sessions 5 i 6 amb el grup STO.6 van estar programades amb la intenció d'apropar els coneixements sobre la qualitat de vida que estàvem construint a la realitat, en relació a les escales d'avaluació que el CO ha utilitzat per a avaluar la qualitat de vida dels mateixos usuaris. 

Tal i com vaig explicar, un dels objectius primordials d'aquest projecte era aconseguir que els usuaris entenguessin les preguntes formulades a les escales d'avaluació de la qualitat de vida que ja, mesos enrere, s'havien utilitzat al centre. Una d'aquestes escales, i sobre la que he basat el meu treball és l'escala INICO-FEAPS. És per això, que per a l'activitat que vam realitzar durant les sessions 5 i 6 vaig preparar-me una bateria de preguntes extretes d'aquest qüestionari. Per a apropar-vos a l'activitat, a continuació us presento, tal i com surten en el qüestionari, els ítems i preguntes que se'n deriven d'algunes de les dimensions treballades: 




Amb aquestes doncs, vaig crear un llistat amb quatre exemples de cadascuna de les vuit dimensions, extrets del qüestionari INICO-FEAPS. 
D'aquests quatre exemples però, dos pertanyien al grup d'ítems que considerem que afavoreixen la qualitat de vida, i dos que perjudiquen i per tant, ens allunyen de considerar que realment, tenim plena qualitat de vida. 

L'activitat durant la sessió 5 consistia en el següent:

- De forma individual jo els hi presentava una de les afirmacions relacionades amb la qualitat de vida (per exemple, Tengo un hogar cómodo dónde vivir o No tengo dinero para comprar comida). 

- Un cop presentada l'afirmació, l'usuari havia de dir si per una banda, ens trobàvem davant d'una afirmació que ens aportava qualitat de vida o no. I per altre banda, havien d'ésser capaços d'identificar la dimensió amb la qual estava relacionada aquella afirmació. 

Per a fer més dinàmica la sessió vaig crear un material atractiu i senzill per a poder contestar SI o NO a la QUALITAT DE VIDA: 


El resultat doncs, i seguint amb els exemples exposats, era el següent: 

Tengo un hogar cómodo dónde vivir: SI QUALITAT DE VIDA - Està relacionat amb el benestar material (OBJETOS- RIQUEZA)

No tengo dinero para comprar comida: NO QUALITAT DE VIDA - Està relacionat amb el benestar material (OBJETOS- RIQUEZA)


La veritat, es que tal i com va anar la sessió i les poques dificultats que van mostrar els usuaris per a identificar les afirmacions, vaig sentir que els meus objectius s'estaven complint, i que el treball realitzat anteriorment, tot i les dificultats mostrades en alguna sessió, estaven donant els seus fruits. 


Durant la sessió 6 i després d'haver realitzat l'activitat anterior, vam invertir els papers, i vaig demanar als usuaris que fossin ells qui formulessin situacions relacionades o no amb la qualitat de vida i les seves dimensions. Les obtingudes durant la sessió van ser les següents: 

- No tinc feina, ni casa: NO QdV - Benestar material
- Estic rodejat de gent que m'estima: SI QdV - Relacions interpersonals
- Em trobo malament i estic al llit diàriament: NO QdV - Benestar físic
- Tinc roba d'hivern per posar-me quan fa fred: SI QdV - Benestar material
- Estic trist perquè no tinc amics per divertir-me: NO QdV - Relacions interpersonals
- Al bar on esmorzo amb els meus companys, em tracten bé: SI QdV - Inclusió social
- Ningú em molesta quan estic a la dutxa: SI QdV- Drets
- Menjo aliments saludables: SI QdV - Benestar físic
- Em desperto tots els dies content i feliç: SI QdV - Benestar emocional
- Em sento diàriament preocupat per moltes coses: SI QdV - Benestar emocional
- No em deixen casar-me com a la resta de persones: NO QdV - Drets
- Al taller on treballo, aprenc coses noves: SI QdV - Desenvolupament personal
- Al taller on treballo, ens ajuden a ser independents: SI QdV - Autodeterminació 


Gràcies al resultat d'aquestes dues sessions, va néixer la idea i activitat que més tard vam realitzar per a la cloenda del projecte amb el grup STO-6....



No hay comentarios:

Publicar un comentario