Des de que vaig arribar al CO 1981 (ASPROSEAT) que m'he estat preguntant quin és el lloc que a mi, em correspondria com a psicopedagoga. Per mi, aquesta és una qüestió molt interessant i de la qual gràcies tant a l'assignatura del pràcticum, com a l'experiència al CO he après moltíssim.
La teoria i tal i com deien Coll i Giné (2011) la psicopedagogia és un àmbit d’activitat professional que es caracteritza
per tenir com a objectiu dur a terme una intervenció adreçada a promoure,
afavorir o millorar els processos d’aprenentatge i desenvolupament, els quals
estan molt relacionats amb la construcció de les persones amb una identitat pròpia
dins d’un marc social i cultural determinat. Aquest és doncs, el primer aspecte que hem de tenir clar per a entendre, quin és el paper del psicopedagog en la seva pràctica professional, així com l'objectiu i veritable sentit de la pràctica i la intervenció psicopedagògica.
Amb això però, cal també que tinguem en compte, que les persones ens desenvolupem en diversos contexts en els quals cal dur a terme la pràctica psicopedagògica, de manera que aquests contexts condicionen la forma en què es desenvolupa la pràctica psicopedagògica.
La intervenció psicopedagògica va començar relacionada amb el sistema educatiu, responent a les necessitats de canvi dels processos d’aprenentatge i desenvolupament. Tot i això, amb el pas dels anys s’ha anat prenen consciencia de que els processos d’aprenentatge i desenvolupament traspassen les fronteres del sistema educatiu i dels contextos formals d’ensenyament. Així doncs, a més a més de l’àmbit educatiu se’ns plantejava la possibilitat d’intervenir en àmbits com la sanitat, la justícia, la cultura i el lleure, serveis socials, organitzacions, editorials, etc.
Tal i com sabeu, el CO
1981 respon a les necessitats del seu àmbit d’actuació - en aquest cas com
deia, el dels serveis socials-, que té com a objectiu facilitar als seus
usuaris, mitjançant una atenció diürna de tipus rehabilitador integral, els
serveis de teràpia ocupacional pertinents, per tal que puguin assolir, dins de
les seves possibilitats individuals i a través d’un Programa Individual de
Rehabilitació (PIR), la seva màxima integració social.
Centrant-nos ara sí, en la cabuda d'un psicopedagog al centre, cal que sapigueu qui forma la plantilla de personal al CO:
Aquesta està
composta en un primer nivell pel Director Tècnic –qui té la màxima
responsabilitat tècnica i qui ha de vetllar, principalment pel bon funcionament
del centre en coherència amb l’estil definit en el Programa General de
Rehabilitació-, en un segon nivell pel Psicòleg i el Treballador Social, i en un tercer
nivell els Educadors (actualment són 6, cadascun responsable d’un dels
grups de treball), els Auxiliars i els Serveis Generals.
En
aquest sentit, em sembla important destacar el alt grau de coneixement que la
psicòloga i el director tècnic –el qual tot i ocupar el càrrec de director
tècnic és psicòleg i realitza moltes de les funcions de la psicòloga de
forma col·laborativa- tenen sobre el funcionament i sentit de la institució, de
manera que això es veu reflectit en els resultats de la seva intervenció. De
forma conjunta duen a terme entrevistes amb les famílies per tal
d’assessorar-les i orientar-les, mantenen una comunicació directa i continua
amb els educadors i auxiliars per tal de mantenir unes línies de treball sota
la col·laboració de tots, així com ofereixen atenció directa a les persones
usuàries cada cop que els hi sembla necessari, entre moltes d’altres funcions
que realitzen. A més la psicòloga és l’encarregada de l’activitat de dinàmica
de grups i contínuament treballa de forma coordinada amb els educadors per a
crear les activitats diàries del centre.
Amb tot això, i tal com us he anat explicant al llarg d'aquest període de pràctiques, la psicòloga ha estat la persona amb la qual he treballat i ha estat ella la meva guia en tot moment.
Considero que és important repetir-ho, ja que el meu paper al CO s'ha basat en aprendre i seguir els passos d'aquesta professional.
Definir les seves funcions, també m'ha ajudat a entendre quin seria el meu paper com a psicopedagoga, ja que veritablement, tot i assumir el rol de psicòloga, degut a l'àmbit en el que treballa, les seves funcions són les que assumiria un psicopedagog.
Aquestes funcions, a més a més del que ja he comentat, es resumeixen en:
- Aportar la informació i coneixements relacionats amb la seva disciplina a la resta de l’equip per dur a terme un treball adequat amb els usuaris.
- Assessorar les actuacions dels educadors i auxiliars.
- Assessorar i/o orientar a les famílies en les necessitats que es demandin o detectin.
Durant aquest període al centre, i per a la realització del pràcticum la tasca principal que he dut a terme, ha estat dirigir i dissenyar l'activitat pròpia de la psicòloga: la dinàmica de grups. I si em paro a pensar, he experimentat en primera persona, la veritable funció del professional de psicopedagogia, ja que el que he intentat aprendre gràcies a la psicòloga, ha estat realitzar les activitats per tal de promoure, afavorir o millorar els processos d'aprenentatge dels usuaris.
-----------------------------------------------------------
· Badia, A.; Mauri,T. (2006): Les pràctiques psicopedagògiques en contextos d’educació no formal. A: A. Badia, T. Mauri i C. Monereo (coords) La pràctica psicopedagògica en educació no formal: pp 33-59.
· Monereo, C. i Castelló, M. (2006): Un model per a l'anàlisi de contextos d'assessorament psicopedagògic en educació no formal. A. Badia, T. Mauri i C. Monereo (coords) La pràctica psicopedagògica en educació no formal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario